Dataskyddspolicy

Dataskyddspolicy

Du som besöker en webbplats som använder kakor måste enligt lag få information om att webbplatsen innehåller kakor, vad de används till och hur du kan välja bort dem.

När en webbläsare hämtar sidor från en webbplats kommer inte webbplatsen ihåg att den nyss haft kontakt med samma webbläsare.
En kaka används för att spara information mellan besöken, så att webbplatsen kan känna igen en återkommande besökare. Varje hämtning är ett separat besök. En kaka kan exempelvis innehålla information om inloggning eller inställningar på webbplatsen.

Det finns två typer av kakor: temporära och permanenta
Temporära kakor, eller sessionskakor, sparas inte utan försvinner när du stänger webbläsaren. De innehåller tillfällig information mellan sidhämtningar.

Permanenta kakor sparas som en fil på datorn under kortare eller längre tid, och används för att spara inställningar och information från ett besök till nästa.
Vissa permanenta kakor kan användas för spåra en användares besök på flera olika webbplatser.

Kan kakor innehålla virus?
Nej, kakor är vanliga textfiler och kan inte starta eller köra några processer på datorn utan berättar endast för webbläsaren och servern som webbläsaren har kontakt med förutbestämd information och kan därför inte innehålla virus.
Filerna är små och de flesta webbläsare tillåter bara att en viss mängd kakor sparas i minnet, det finns alltså ingen risk att datorns hårddisk blir full bara för att du tillåter kakor.

Kan du säga nej till kakor?
Ja, när du besöker sidan för första gången blir du ombedd att registrera vilka medgivanden du lämnar.
Vill du ändra dina medgivande så klickar du på "gemet" i den lila cirkeln nere i vänstra hörnet.
Utöver detta kan du, om du inte vill tillåta lagring av kakor på din dator stänga av det i din webbläsares inställningar.
I vissa webbläsare kan du blockera permanenta kakor och ändå tillåta sessionskakor.
Du kan enkelt radera denna information i din webbläsare.
Se länkar nedan för hur du rensar kakor och cache i de vanligaste webbläsarna:
Google Chrome
Mozilla Firefox
Microsoft Edge
- Använder du en annan webbläsare hänvisar vi dig att söka instruktioner om hur man rensar denna information i just denna.

Ett annat alternativ är att använda din webbläsares ”InPrivate-fönster” eller ”Inkognito/Privat-fönster”

Tredjeparts kakor
GDPR i skolan
Kontakt