Waldorfpedagogiken och Örjanskolan arbetar för att, i nära samarbete med hemmen, fostra eleverna till fria och ansvarstagande individer som är förmögna att uppfatta omvärldens behov och att omsätta egna val till handling. I det dagliga arbetet med eleverna utgår vi från att varje människa behöver utveckla sitt intellekt, sin känsla och vilja i samklang.
Detta ser olika ut beroende på var människan befinner sig i sin ålder och utveckling.
Waldorfskolan är en icke-vinstdrivande friskola.
Det konstnärliga genomsyrar alla ämnen.
En viktig del i undervisningen är hantverkslektionerna.
Några hantverk som erbjuds på Örjanskolan är smide, träslöjd, skulptur, bokbindning, vävning, m fl.
Eleverna uppmanas till både kreativt och kritiskt tänkande vilket leder till en förmåga till självständig problemlösning och initiativrikedom.
Vi strävar efter att skoldagen ska följa en bestämd struktur:
– Morgonens piggaste stund ägnas åt undervisning i något av de så kallade kunskapsämnena (historia, naturvetenskap, etc).
Ett ämne undervisas varje morgon 1-2 timmar under en period om 2-4 veckor.
– Skoldagens mitt ägnas åt övningsämnena (musik, språk, matematik, etc).
– När tröttheten börjar infinna sig mot slutet av skoldagen tar hantverksundervisningen vid.
Undervisningen styrs inte enbart av färdiga läromedel utan också av lärarens berättande, grupparbeten och konstnärliga bearbetningar.
Även elevernas redovisningar sker på olika konstnärliga, skriftliga och muntliga sätt.
Två ämnen är specifika och viktiga i en waldorfskola: eurytmi och formteckning. I dessa övas koordination och andra förmågor som gynnar eleven i sina studier.
Om du är intresserad av att veta mer om waldorfpedagogiken kan du läsa mer här
Waldorf.seWaldorfportalen.seUtdrag ur Waldorffederationens presentation
Vad är waldorfpedagogik?
Meningsfullhet, bildning och frihet Waldorfpedagogik bygger på en helhetssyn på världen och människan.
Den vill bidra till att varje individ upplever lärandet som meningsfullt och sig själv som värdefull.
Delaktighet och gemenskap mellan elever, lärare, föräldrar och med verksamheter utanför skolan ligger till grund för att eleverna utvecklar en förmåga att känna samhörighet med världen. Bildning är ett centralt begrepp för att förstå undervisningens värde och mening i waldorfskolan. Att inhämta kunskap och fördjupa sin förståelse och sina färdigheter kan ge eleven möjlighet att växa som människa.
Skolan ska även främja ett livslångt lärande, väcka elevernas nyfikenhet och utveckla deras fantasi genom konst, lek och utforskande.
Waldorfpedagogiken syftar till att ge förutsättningar för fritt och kritiskt tänkande som kan hjälpa individen att göra självständiga val.
Eleven ska ges möjlighet att utveckla sitt eget omdöme så att den kan ta ansvar för sitt liv.
Målet är att ge individen möjligheter att förstå sin omvärld, förmågor att verka i samhället och en känsla av att hon tillsammans med andra kan bidra till dess utveckling.
Människans frihet att gestalta sitt liv på ett ansvarsfullt sätt är den övergripande målsättningen i waldorfskolan.